lettergrootte

Het verhaal van een Onafhankelijk Cliëntondersteuner

Een jongedame met lichamelijke beperkingen meldt zich bij ons in de Informatiewinkel omdat ze doorgestuurd is door het wijkteam. Ze geeft aan dat ze hulp nodig heeft bij een woonurgentie aanvraag.

Mevrouw is capabel genoeg om dit zelf te kunnen, maar mevrouw vindt het prettig hierbij ondersteuning te krijgen. Ze is bij verschillende instanties geweest en ze wordt helaas van het kastje naar de muur gestuurd. Ter plekke heb ik als Maatschappelijk Dienstverlener tijd voor haar vrij gemaakt en een collega gevraagd om op de winkel te passen. Om haar nog een keer door te sturen lijkt me geen verstandige keuze.

Samen hebben we een aanmelding bij het wijkteam gedaan. Daarin kreeg ze een contactpersoon toegewezen. Samen met het wijkteam hebben we de casus opgepakt. Mevrouw bleek zelf al een afspraak te hebben gemaakt voor een kansgesprek bij het Vierde Huis.

Vervolgens heb ik als Onafhankelijk Cliëntondersteuner samen met mevrouw het gesprek met de WMO voorbereid. Ik was tevens bij dit gesprek aanwezig om haar te ondersteunen en punten die ze vergat aan te vullen. Mevrouw was blij dat ik er bij was, omdat ze niet zo concreet kon uitleggen waar ze tegen aan loopt door haar beperkingen. De WMO consulent begreep haar situatie volledig. Na enkele weken kreeg mevrouw een verhuisnoodzaak vanuit de WMO. Mevrouw dacht dat ze nu urgentie had. Na uitleg dat ze met deze verhuisnoodzaak de urgentie kan aanvragen, heeft zij dit zelf opgepakt en zelf de aanvraag gedaan.

Voor vragen kan ze me nog bellen. Nu is het afwachten op de beslissing voor een urgentie.

Ook ondersteuning nodig? Kom gerust eens langs in een van onze Informatiewinkels. Of maak een afspraak. Onze hulp is gratis. We staan graag voor je klaar!